Hørt om Pånnivågn?

Hørt om Pånnivågn?

Publisert av Siri Jørgensen den 29.01.22. Oppdatert 31.01.22.

Steinkjer-bandet består av lokale veteraner og står bak «Prosjekt Jærv (Wolverine)», som har fokus på mental helse og veteransaken.


–Alle kjenner en veteran... Over 120 000 norske kvinner og menn har deltatt i internasjonale operasjoner over hele verden på vegne av Norge. De fleste kommer hjem …men noen kommer ikke helt hjem. Mange bærer på opplevelser de fleste ikke klarer å forestille seg. Dette ønsker vi mer åpenhet rundt. Disse menneskene har satt livet på vent for å bidra og fortjener å bli hedret, støttet opp om og bli sett som en unik ressurs i samfunnet. Vi har ikke råd til å miste flere. Derfor har lokale veteraner og bandet Pånnivågn initiert «Prosjekt Jærv (Wolverine)» – en unik videoproduksjon, basert på en synopsis laget av veteraner som har kjent på utfordringene med å «komme hjem». Låten «Jærv» er utgangspunktet for produksjonen, og sangen er skrevet for å sette fokus på psykisk helse i hverdagen, gjennom å bruke metaforer om strid. – Målet vårt er å øke bevisstheten rundt veteraners mentale helse. Det må vi gjøre med å snakke om det, og ikke minst snakke om at det er en utfordring. Hvis bare én søker hjelp på grunn av vårt prosjekt, så har det betalt seg tusen ganger, mener Jonas Opsal, initiativtaker og veteran.


Han spiller også i musikkvideoen «Jærv» som viser opplevelsen til en veteran, og som kanskje flere kjenner igjen?  Sjekk her.


Med bruk av virkemidler i form av en profesjonelt produsert video, med fengende og tøff musikk og en tekst med sterkt budskap, prøver Pånnivågn en ny måte å fange oppmerksomheten på. 

 

– Vi tror dette er en effektiv måte å nå ut til veteraner, pårørende, familie, kolleger og øvrig publikum. I tillegg til filmen kommer det en reklamekampanje, flere kronikker og flere andre tiltak for å bygge opp under budskapet. Håpet er at flere med utfordringer i hverdagen kan bli sett – både veteraner og andre med tilsvarende utfordringer. I tillegg vet vi at mange av dem som reiser ut er unge soldater, og en musikkvideo for å belyse viktigheten og risikoen ved utenlandsoppdrag er et mer treffende medie enn en brosjyre eller et informasjonsbrev, mener Håvard Haugan, vokalisten i bandet - og veteran.


I prosjektet sitt refererer Pånnivågn til Afghanistan-undersøkelsen 2020 (den kan du lese her) hvor 4200 Afghanistan-veteraner svarte at de hadde opplevd å bli angrepet av fienden, 2000 opplevde et øyeblikk der de trodde de skulle dø, og minst 1000 har én eller flere psykiske helseplager nå. 

 

– I tillegg kommer mange med samme erfaring fra øvrige operasjoner over hele verden, og mørketallene er store. Vi mener dette er noe som angår alle. Alle kjenner en veteran. Mange kjenner en veteran som sliter. Veteranen kan være naboen din, kollegaen din eller en nær slektning, påpeker Håvard.


Hvem er så gutta i bandet?

Vokalisten Håvard Haugan er selv veteran, og har tjenestegjort i Nato-styrkene. Først i Kosovo, deretter i Afghanistan. Det samme gjelder Jonas Opsal, initiativtaker til prosjektet og skuespiller i videoen. Bassisten i Pånnivågn er Kenneth Stallvik, og han har skrevet teksten på låta Jærv. Leadgitarist er Alexander Rødøy Bakken (låtskriver), sammen med Ola Årbogen gitarist (og låtskriver).  Per Ivar Bruheim er trommis og Håkon Haugan finner du på piano eller keyboard.

Har du lyst til å oppleve Pånnivågn live?
Dette er noen konsertdatoer:


Trondheim 19. februar

Mosjøen 1. april

Bodø 2. april

Tromsø 21. april

Beitstad 6. mai


Vi anbefaler å følge bandet på både Facebook og Instagram. Da vil du ikke bare få oppdateringer, innføring i trøndersk rock med dialekt, men også bakgrunnen til sanger som Jærv, Ingen vei tilbake, Gi faen, Dødsforakt og Deinn æ forlot (Spoiler-alert: skrevet i Afghanistan). Hele sangen «Jærv», finner du på Spotify (trykk her). 

Og har du lyst til å støtte gutta i prosjektet med noen slanter kan du kjøre Spleis her http://spleis.no/wolverine 


Trønder-Avisa skrev en artikkel om Pånnivågn som du kan lese her (bak betalingsmur) 



«Prosjekt Jærv (Wolverine)» er et privat initiativ støttet av lokale veteranorganisasjoner. Produksjonsselskapet Camerat skal produsere filmen, mens kommunikasjonsbyrået PKOM har prosjektledelsen for kampanjen. Sistnevnte jobber pro bono. Manus vil bli laget i samarbeid med veteraner og kvalitetssikres av IMPS (Forsvarets sanitet). Musikken er skrevet og fremført av Pånnivågn. 

Et eventuelt overskudd av kampanjen vil gå i sin helhet til en organisasjon som jobber for bedre psykisk helse hos veteraner.