NVIO ga tilsvar til statsbudsjettet 2025

Publisert av Hege Kofstad den 22.10.24.

NVIO var tirsdag på høring i Utenriks- og forsvarskomiteen for å gi sine tilsvar til statsbudsjettet for 2025.

Regjeringens tiltaksplan for det videre veteranarbeid i årene 2024-2028 er nevnt over åtti ganger i forslaget til statsbudsjett for 2025. Dette markerer på mange måter inndekningen og finansieringen av planen og det daglige veteranarbeidet for veteraner. NVIO synes dette er positive signaler fra Regjeringen, men det er også store usikkerheter i forslaget. 

NVIO har observert at ordlyden i noen av Forsvarets oppgaver er endret«Å delta i flernasjonal krisehåndtering, herunder fredsoperasjoner» er endret til «Bidra militært til internasjonal innsats». NVIO stiller seg positiv til dette da Regjeringen med dette ikke begrenser den militære innsatsen geografisk, innenfor eller utenfor Norges grenser – internasjonal innsats kan også finne sted i Norge. Endringen bidrar til anerkjennelse av den militære innsatsen hvor de som har bidratt til internasjonal innsats gjennom trening av ukrainske soldater i Norge kan bli anerkjent på samme måte som de som har gjort dette utenfor landets grenser. NVIO refererer her til operasjon Gugne, som også er nevnt spesifikk i budsjettforslaget. Oppgaveteksten tar også inn over seg alvoret som ligger rundt oss. 

Tiltaksplanen tok inn over seg at veteranbegrepet omfatter flere av soldatene som har gjort tjeneste internasjonalt. NVIO tok til orde for dette for over tre år siden og synes det er positivt at flere anerkjennes og ivaretas etter å ha løst oppdrag på vegne av Norge. I praksis betyr dette at veteranpopulasjonen økes med over 10 000 personer. 

Tiltaksplanen er sagt å være tverrdepartemental gjennom den interdepartementale arbeidsgruppen IDA, men det er få spor av det i neste års statsbudsjett. Av de syv departementene bak planen er det kun Forsvarsdepartementet og Helse- omsorgsdepartementet som nevner planen eksplisitt. Noen departement har konkrete tiltak i planen og det er få spor som tilsier handling. Nå kan dette kontres med at tiltakene dekkes innenfor eksisterende tildeling, og la oss håpe det er det som er grunnen. NVIO har imidlertid etterlyst denne IDA i utarbeidelsen av tiltaksplanen. 

IDAs fravær gjør eksempelvis at funnene fra studien om veteranfamilien (VEFAM) og tiltak i det offentlige for denne gruppen ikke vies oppmerksomhet i Barne- og familiedepartementet. I tillegg ser vi at veteranarbeid på kommunalt og regionalt nivå ikke vies oppmerksomhet i Kommunal- og distriktsdepartementet. Veteranene og deres familier bor i lokalsamfunnene og benytter seg av tilbudene lokalt og samhandler med lokalpolitikerne, av den grunn må midler gjøres tilgjengelig for å operasjonalisere tiltakene lokalt. 

Av de konkrete tiltakene det vises til i budsjettforslaget, er økningen for å produsere flere gjestedøgn ved Forsvarets veteransenter meget positivt.  

Mange av tiltakene i planen skal dekkes innenfor gjeldende rammer til Forsvarets veterantjeneste. Det betyr en ting. FVT må kutte i noe av det de holder på med til daglig og at de 10 millionene FVT har hatt årlig til andre veteranspesifikke tiltak blir redusert. Kall det gjerne prioritering, men NVIO tviler på at det har vært dialog mellom FVT og Regjeringen på hva dette egentlig innebærer for det totale arbeidet innen veteranfeltet. Budsjettet legger opp til en ekstratildeling på 15,5 millioner ut over de nevnte 10, men i de 15 millionene skal en stor andel gå til økning i antall gjestedøgn ved veteransenteret, 2 millioner skal gå til tilskuddsordningen for veteranorganisasjonene mm. Summen er nesten bundet opp i stort. 

Tilskuddsordningen for veteranorganisasjonene hadde 24,2 millioner til fordeling i 2023. Denne skal økes med 2 millioner.  

KPI-justerer man 2023 tallet på tildelingen til veteranorganisasjonene ser man at økningen på 2 millioner ikke øker kjøpekraften i stor grad. Når Regjeringen i tillegg ikke legger opp til full momskompensasjon for frivillige organisasjoner vil dette gå på bekostning av arbeid og aktivitet i de frivillige organisasjonene. 

En annen støtte som har stått på stedet hvil, er støtten til Stiftelsen veteranhjelp som har vært på 25 000 kroner årevis. NVIO KPI-beregner ikke redusert kjøpekraft på summen. 

Forsking på veteranen og veteranfamilien er viktig og NVIO stiller seg positiv til at det forskes mer på kvinnelige veteraner og deres situasjon. Her skal den tverrfaglige forskningen økes for å styrke kompetansen i hjelpeapparatet. Det er tidligere nevnt hvilke departement som har øremerket midler og gitt oppdrag til tiltaksplanen. Den er kun HODs budsjett som synliggjør dette. Gitt en del av resultatene fra forskningsrapporter er nok dette et område som bør styrkes ytterligere. 

Tiltaksplanen har satt starttidspunkt for de fleste tiltakene og det er mange tiltak som har oppstart og gjennomføring i løpet av 2025, som ikke er spesifikt nevnt i budsjettforslaget. Flere av disse er kostnadskrevende tiltak og hvis de skal dekkes innenfor eksisterende rammer, blir det en reduksjon innen det eksisterende arbeidet. 

Veteranen som ressurs er et begrep fra Stortingsmelding 15 (2019-2020) og det er positivt å se økt tildeling til Karrieresenter Troms Midt, spesielt med tanke på å utnytte restkapasitet hos skadde veteraner. NVIO har tatt til orde for å støtte Ukrainas kamp ved å tilby støtte til Ukraina i oppbygging av veteranarbeid. I høringen for Nansen-programmet tok UFK med dette i sin innstilling. Det gjøres mye lokalt og på eget initiativ, men NVIO og SIOPS har tatt til orde for at et slikt tiltak kan støttes enda bedre gjennom et offentlig-frivillig initiativ. NVIO må berømme UD som har forstått at en del av gjenoppbyggingen av Ukraina er psykososial støtte, mental helse og traumehåndtering som en forutsetning for gjenoppbygging av Ukraina. NVIO har fremdeles en anbefaling til regjeringene; bruk frivilligheten, hjelp oss å sette kraft bak begrepet veteranen som ressurs.  

Penger til et Afghanistan-utvalg støttes og er positivt for å ta en totalgjennomgang av bruken og mangelen på koordinering og integrering av politiske virkemidler for å demokratisere et muslimsk land i vestlig demokratisk retning. Som vi vet feilet dette. 

Det er positive tiltak i Regjeringens forslag til finansiering av veteranarbeidet, og det er positivt at tiltaksplanen er viet så stor plass i Forsvarsdepartementets del av statsbudsjettet. NVIO frykter imidlertid at deler av det økonomiske nulles når man måler endring i kjøpekraft, og med et økt antall veteraner kan det bli en utfordring å øke det frivillige arbeidet for de som har satt et politisk oppdrag foran seg og sin familie. 

På den internasjonale arenaen kunne politisk handlekraft til å bruke frivilligheten for å støtte opp om kampen for Ukrainas gjennom å dra veksel på mye godt veteranarbeid som har kommet på plass gjennom trepartssamarbeidet i Norge, vært utnyttet mye bedre. 

Etter det muntlige fremlegget fra NVIO ble det åpnet for spørsmål fra representantene. Her ble det blant annet stilt spørsmål og kommentarer om det var betenkelig at det kun er to departementer som har referanse til Regjeringens tiltaksplan. NVIO sier seg enig i dette.

 

Det tverrdepartementale samarbeidet er viktig for NVIO og på spørsmålet om det vil kunne få noen konsekvenser hvis den interdepartementale arbeidsgruppen, IDA, ikke fungerer er svaret fra NVIO at vi jobber for lite integrert og kan ende opp med å gå i forskjellig retning.

 

 Videre ble det stilt spørsmål om kvalitet på de kommunale veteranplanene, hvor NVIO kunne opplyse at kommunale veteranplaner kun er en oppfordring fra Stortinget til kommunene gjennom siste veteranmelding. Det finnes gode veteranplaner i enkelte kommuner, det er interkommunale veteranplaner og det er en del planer som er vel modne for revisjon.