Statsbudsjettet 2026: Videreføring uten nye løft

Publisert av Hege Kofstad den 15.10.25.
Statsbudsjettet 2026: Veteranarbeidet videreføres – men uten tydelige nye løft
Regjeringen har lagt frem forslag til statsbudsjett for 2026. For veteraner, militært personell og deres familier videreføres mange eksisterende ordninger, men det er få tegn til nye, konkrete satsinger på feltet. Samtidig ser vi en styrking av frivilligheten og totalforsvaret – der veteraner og  veteranorganisasjonene spiller en stadig viktigere rolle.

Veteran- og forsvarsfamilier er ikke nevnt i Barne- og familiedepartementets budsjett. Dette er et tydelig hull i en tid der regjeringen har sagt at pårørende skal være en integrert del av veteranpolitikken

Frivilligheten styrkes – også som del av totalforsvaret
Også i totalforsvarsdelen av budsjettet understrekes frivillighetens betydning. Erfaringer fra Ukraina trekkes frem som eksempel på hvordan sivilsamfunnet bidrar til samfunnets motstandskraft, kunnskapsdeling og samhold. Dette viser en økende politisk forståelse for den rollen veteraner og frivillige miljøer allerede fyller.
FD bekrefter at regjeringen skal sette ned et utvalg for å utrede en egen veteranlov. Dette følger opp Stortingets vedtak og er det mest konkrete nye tiltaket for veteraner i årets budsjett. Dette er et viktig tiltak og behovet for lovreguleringer innen veteranfeltet vises tydelig gjennom budsjettforslaget da begrepene internasjonale operasjoner og internasjonal innsats brukes om hverandre, og hvor den ene gruppen har en del lovreguleringer - den andre ikke. NVIOs krav er at forbundet skal sitte i lovutvalget sammen med SIOPS.
Tilskudd til veteranorganisasjoner og -prosjekter videreføres på samme nivå som i 2025. Regjeringen skal revidere tilskuddsforskriften i 2026 for å styrke aktiviteter for veteranfamilier og inkludere veteraner fra nye internasjonale operasjoner som Interflex og Gugne. Her ser vi hvordan begrepene ikke brukes konsekvent da disse operasjonene klassifiseres som internasjonal innsats. Når det gjelder tilskuddsforskriften skulle den vært gjort gjeldende fra i år, noe som er et av mange tiltak som er forsinket i tiltaksplanen. Tilskuddsbeløpet videreføres.
Stiftelsen Veteranhjelp får videreført tilskuddet fra 2025. Summen på 25 000 kr har stått på stedet hvil i en tiårs tid, og kunne med fordel vært øket.
FD foreslår et særskilt tilskudd til Karriere Troms – Midt og Sør-Troms, som skal tilby sivil karriereveiledning for militært personell og veteraner. Opplegget inkluderer tiltak for skadde veteraners kompetanse, som del av regjeringens tiltaksplan for veteraner. Dette er tiltak 31 i planen og har kommet godt i gang.
Psykisk helse og traumer er gitt en tydeligere satsing i helsebudsjettet, mens for budsjettet til Helse- og omsorgsdepartementet er det regjeringens tiltaksplan som er fundamentet for deres arbeid på veteranfeltet. NVIO er ikke fornøyd med utviklingen innen den såkalte tverrfaglige forskningen hvor det ikke er øremerkede midler til tverrfaglig midler som er gjort tilgjengelig for sivile forskningsinstitusjoner. Enda veteraner og deres familier er eksplisitt nevnt i bevilgningene til Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) og de regionale ressurssentrene (RVTS).

Forskning og totalforsvar
Det foreslås 132 millioner kroner til en ny forskningssatsing på forsvarsevne, trygghet og beredskap – et samarbeid mellom Kunnskapsdepartementet og Forsvarsdepartementet. Selv om det ikke er en ren veteransatsing, kan denne forskningen bidra til bedre kunnskapsgrunnlag på områder som sivilt-militært samarbeid, psykisk helse, og samfunnsberedskap.
Oppsummert innebærer statsbudsjettet for 2026 stabilitet, men ikke store nyvinninger for veteranfeltet. Utredningen av en veteranlov er det mest betydningsfulle politiske grepet, mens frivilligheten og helsetjenestene fortsetter å være bærebjelkene i regjeringens arbeid for veteraner og deres familier.